Wandelroutes in beeld
Ga naar de inhoud

Rheinsteig

In het Duitse Nordrhein-Westfalen kun je naar hartenlust wandelen langs de grote rivieren, op slechts een paar uurtjes rijden vanaf de Nederlandse grens. Wij kiezen deze keer voor de Rijn. Volgens de site van de Rheinsteig behoren etappes 19 en 20 tot de vijf mooiste etappes. Wij plakken daar etappe 18 nog aan vast en wandelen in 3 dagen van Bad Hönningen naar Königswinter.

Van Bad Hönningen naar Linz am Rhein

Onze eerste etappe wordt gekenmerkt door de vele fraaie uitzichtpunten. Omdat de Rijn vrijwel steeds dichtbij is, hebben we op veel plekken zicht op deze belangrijke vervoersader en de verre omgeving. Lange vrachtschepen trekken voorbij, terwijl zij door snelle pleziervaartuigen gepasseerd worden. We wandelen langs Schloss Arenfels, een middeleeuws kasteel waarvan de geschiedenis teruggaat tot de dertiende eeuw. Kastelen en burchten zijn er in overvloed langs de Rijn. Aan de andere kant van de Rijn kun je ook wandelen over de RheinBurgenWeg, die je in 13 etappes langs veel van deze kastelen leidt.

De etappe is afwisselend. We wandelen langs wijnhellingen, door open velden en glooiende bossen. Er zijn vrijwel continu hoogteverschillen, hoewel de stijgingen en afdalingen vandaag nooit al te lang zijn. De herfst is echt in aantocht: het groen aan de bomen wordt langzaam verdrongen door de kleuren geel en rood, eekhoorns schieten voorbij met noten in hun bek om hun wintervoorraad op peil te brengen. Net boven Linz is er nog een prachtig uitzichtpunt, de Kaiserberg op zo’n 180 meter hoogte. Met behulp van het informatiebord herkennen we in de verte de Eifel, het Ahrtal en rechts de Erpeler Ley die we de volgende dag zullen bezoeken. Dan dalen we af naar Linz, waar de etappe op de Markt eindigt en waar je mooie vakwerkhuizen aantreft.ch, die beneden bij de eerste etappeplaats Daun in de Lieser zal uitmonden.
Van Linz am Rhein naar Bad Honnef

We overnachten in het centrum van Linz en zitten dus direct op de route voor onze tweede etappe. Het is erg mistig deze ochtend, wat Burg Ockenfels net buiten Linz een mysterieuze plek maakt. Via de kleine plaatsjes Ockenfels en Kasbach lopen we omhoog naar de Erpeler Ley. Vanaf deze steile basaltrots heb je weer een prachtig uitzicht op de omgeving. Waar de Rijn in dit gebied vrij recht verloopt, maakt de rivier bij de Erpeler Ley twee flauwe bochten. De mist is gelukkig goeddeels verdwenen, zodat we onze ogen de kost kunnen geven.

Via het gehucht Orsberg, door het bos en langs een heuse waterval komen we bij het landingsveld in de buurt van Gut Haanhof. Parachutisten worden hier middels een lier de lucht ingetrokken, maken een korte vlucht en landen vervolgens op de plek waar ze ook zijn opgestegen. De thermiek lijkt vandaag goed te zijn, het is een fraai schouwspel! Het laatste deel van deze etappe brengt ons naar het hoogste punt van vandaag op 310 meter. Daar, bij het kleine kapelletje Auge Gottes, houden we even pauzen, alvorens we door het bos weer afdalen richting eindpunt Bad Honnef.

Van Bad Honnef naar Königswinter

We verlaten Bad Honnef en wandelen nu door het Siebengebirge. De bergen, waarvan de hoogste top op 460 meter ligt, hebben een vulkanische oorsprong. Vandaag liggen er twee van de zeven hoogste toppen op onze route. Maar voordat we daar aanbelanden moeten we echt aan de bak. Eerst steil, soms zeer steil omhoog, daarna weer naar omlaag. Erg fraai is de route door het bos hier niet. Nadat we een weg zijn overgestoken, gaan we omhoog richting Löwenburg, met 455 meter de op één na hoogste top van het Siebengebirge. Het pad ernaartoe is echter lang en monotoon. Het uitzicht vanaf de top maakt echter veel goed. Bovenop de Löwenburg staat de ruïne van de gelijknamige burcht, vanwaar je van een spectaculair 360 graden panorama kunt genieten.

We dalen door het bos af over een veel leuker pad, om in de buurt van Rhöndorf aan de laatste klim te beginnen. Over een rotspad gaan we naar de Drachenfels, een markante rots die de aandacht van alle schippers op de Rijn zal trekken. Net onder de top zijn een paar uitkijkplatformpjes gemaakt, waar over de Rijn en haar achterland kunnen kijken. Dit verveelt nooit! Nog een klein stukje verder naar boven komen we aan bij het restaurant dat zich op het bergplateau bevindt. Het is hier druk, te druk, veel te druk! Het lijkt wel of de tandradbaan op deze zonnige zondagmiddag hier duizenden dagjesmensen naar boven heeft gebracht. Ik loop het laatste stukje  omhoog naar de oude ruïne, die op de 321 meter hoge top staat. Ruim driekwart van de peuters die ik passeer wordt huilend door de ouders omhoog gesleept. Misschien was het beter geweest om deze etappe op een doordeweekse dag te plannen…

Praktisch

De Rheinsteig is erg goed gemarkeerd en kun je in beide richtingen lopen. Wij hebben van zuid naar noord de etappes 18, 19 en 20 gelopen. Bij al deze etappes loop je dagelijks zo’n vijf- tot zeshonderd meters omhoog en omlaag.

Etappe 18 van Bad Hönningen naar Linz am Rhein, ca. 13 km, 4,5 uur
Etappe 19 van Linz am Rhein naar Bad Honnef, ca. 18 km, 6 uur
Etappe 20 van Bad Honnef naar Königswinter, ca. 14 km, 4,5 uur

Langs dit deel van de Rheinsteig (tussen Bonn en Koblenz) is er een zeer goede treinverbinding, die in vrijwel alle plaatsen langs de Rijn stopt. Treinen rijden doorgaans 2 keer per uur. Met de DB Streckenagent app of op www.bahn.de plan je eenvoudig je reis.